Пост 82. Вермеер и Дельфтская школа. Часть 2. Дельфт и искусство до 1600 года, Вальтер Лидтке, 28

Обычная устойчивость вкуса  в Дельфте часто воспринимается как художественная инерция. 

Стилистика портрета, пейзажа, натюрморта, архитектурных зарисовок характеризуется как «старомодная» (хотя она была модной в Дельфте и в Гааге), а ее следы приводят к прежним временам в Утрехте и в Антверпене [103]. 

И вдруг в 1650- х годах – как кажется упомянутому критику – Дельфт становится наиболее инновационным в Нидерландах (если оценивать Фабрициуса, Вермеера, Де Витте и некоторых других), преемником передовой Харлемской школы. 

Это изменение обычно приписывают какому-то божественному вмешательству, сошедшему на провинциальный уровень: оно выбрало для этого самого Фабрициуса, Паулюса Поттера, Питера Сенредама и Николаса Мае [104].

Тем не менее, в истории Дельфта были художники отовсюду, а его уроженцы были хорошо осведомлены о последних достижениях в других городах, а в некоторых случаях – и в других странах.

r. See J. J. Raue's essay in Delft 1979-80, pp. 6-7.

2. For a brief history of the Binnenhof complex, see Dumas 1991, pp. 700-703.

3· A brief sketch of Dutch history between about 1200 and the late 1400s is found in Israel 1995, pp. 11-29 (p. 14 on the struggle for Zeeland).

4. The following discussion is based primarily upon  J. J. Raue's essay "Ontstaan en plattegrond van de stad Delft" in Delft 1979-80, pp. 2-9. For the record, the cities of Holland received their charters from the counts of Holland in the following order: Dordrecht (1220); Haarlem (1245); Delft (1246); Leiden (1266); Gouda (1272); Amsterdam (about 1300); Rotterdam
(1340); The Hague (for purely political reasons, not until 1811).

5· The Kolle (meaning a pool, pit, or chamber between locks in a canal) was dug in 1614, removing a triangular bastion. The Schiedam Gate originally had a bridge extending to the bastion, so that two nearly parallel bridges provided access to the city from either bank of the Schie. See Delft 1979-80, p. 82, fig. 168, and Delft 1981, p. 64, figs. 74, 75. On the boats in
Vermeer's picture, see Kaldenbach 2000b.

6. See the first section of chap. I for John Evelyn's and Samuel Pepys's descriptions of their visits to Delft. The source of the quote is cited in chap. I, n. I9.

7· See chap. I, n. I.

8. As discussed by L. L. M. Eekhout, "De Delftse learner van de V.O.C.” in Delft 1981, pp. 90-94.

9. This paragraph is based mostly upon Israel 1995, pp. I4-I6.

10. Short accounts of this period and references are found in ibid., pp. 21-29, and in Delft 1979-80, pp. 18-19.

11. On the Burgundian and Habsburg regents of the Netherlands, with particular attention to their roles as patrons, see the entries by various authors under "Burgundy'' and "Habsburg" in Dictionary of Art I996. A more extensive treatment of the circumstances leading to the rise of the Dutch Republic is provided in Israel 1995 .

12. See The Hague 1997-98a, pp. 14-15, fig. 3.

13. Haak 1984, pp. 14-16, 21-25, offers an outline of the Dutch revolt, which is treated in detail in Israel 1995.

14. The story is told in Wedgwood I967, chap. 10.
I5. Most of this paragraph is based upon the essay "Het St. Agathaldooster" by B. Kruimink and K. Schuur in Delft 1979-80, pp. 40-51. On Bramer's murals, see chap. 4 in this catalogue, pp. 122-23, and Delft 1994, pp. 28-29, 63-67, 176-80.


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Питер де Хох. Формирование художника

Давно потерянный Купидон обнаружен под слоем одной из самых известных картин Вермеера

Питер де Хох. Дельфтские дворики